Η βιωσιμότητα "κόβει" χρήμα στον τουρισμό - Πώς η πράσινη μετάβαση μετατρέπεται από trend σε κέρδος για την τσέπη του ξενοδόχου, αλλά και του κατοίκου
Βιωσιμότητα, βιώσιμη ανάπτυξη, πράσινη μετάβαση…. Όροι που ακούμε και λέμε πλέον συχνά, χωρίς, ωστόσο, να αντιλαμβανόμαστε πλήρως αν παραμένουμε στην πίστα της θεωρίας ή αν έχουμε όντως μπει στην ουσία της πράξης. Οροι, που επίσης, δημιουργούν ανασφάλεια στις τοπικές κοινωνίες οδηγώντας τες σε ρήξη με την πολιτική και επιχειρηματική πλευρά της χώρας.
Σε αυτά τα βασικά ζητήματα επιχειρούν να απαντήσουν βασικοί εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων και επαγγελματίες ξενοδόχοι, καθώς από τη μια πλευρά στενεύουν τα περιθώρια για αντίσταση στην κλιματική αλλαγή και από την άλλη, λιγοστεύουν οι ελπίδες για νέα οικονομικά ρεκόρ.
Ηδη, οι τουριστικοί παράγοντες κρούουν το καμπανάκι για τα επόμενα χρόνια αφήνοντας αιχμές για μείωση των τουριστικών εισπράξεων σε περίπτωση που δεν γίνουν συγκεκριμένες ενέργειες.
«Δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για να κερδίσουμε το στοίχημα της βιωσιμότητας», ξεκαθάρισε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, από το βήμα του 2ου Συνεδρίου του ΞΕΕ για την πράσινη ανάπτυξη που συνδιοργάνωσε στη Ρόδο με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. «Έχουν γίνει βήματα αλλά χρειάζεται να γίνουν άλματα», ανέφερε ως προς την επιτακτική ανάγκη χρηματοδοτικών πόρων και εργαλείων τονίζοντας παράλληλα την άμεση ανάγκη χρηματοδότησης των μικρών και μεσαίων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ώστε η πράσινη μετάβαση να γίνει με δίκαιο τρόπο, χωρίς κάποιος να μείνει πίσω. Και αυτό, το είπε γιατί ο μόνος τρόπος για ολική αναβάθμιση του τουριστικού brand της χώρας είναι, θέλοντας και μη, η βιωσιμότητα.
«Δεν είναι πλέον επιλογή. Είναι επιτακτική ανάγκη. Παγκόσμιο ζήτημα που απαιτεί απαντήσεις, και προφανώς, είναι ένα μεγάλο εθνικό στοίχημα που αφορά στη διαφύλαξη του υπερπολίτιμου εθνικού μας κεφαλαίου», τόνισε, αναφερόμενος στο περιβάλλον και το φυσικό κάλλος σε συνδυασμό με την αυθεντικότητα και τη συνοχή των τοπικών κοινωνιών.

Από το 1 δισ. ευρώ των ξενοδοχειακών επενδύσεων μόνο τα 200 εκατ. είναι «πράσινα»
Σύμφωνα με την έρευνα για τη βιώσιμη φιλοξενία στα ελληνικά ξενοδοχεία που παρουσίασε ο Γιώργος Πετράκος, γενικός διευθυντής του ΙΤΕΠ διαπιστώνεται σημαντική αύξηση του ποσοστού ξενοδοχείων που χρησιμοποιούν κεντρικό σύστημα ελέγχου κτιρίου (BMS). Ειδικότερα από 6,3 που ήταν το 2020 το ποσοστό των ξενοδόχων που επένδυσαν στο BMS σκαρφάλωσε στο 9,9% το 2024.
Κατά τα ίδια, σχεδόν το 96% των ξενοδοχείων έχουν τοποθετήσει λαμπτήρες LED χαμηλής κατανάλωσης και το 61% έχει βάλει αντλίες θερμότητας (κυρίως 5 αστέρων ξενοδοχεία).
Παρομοίως, οι σταθμοί φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ξενοδοχειακές μονάδες από 5,3 που ήταν το 2020 ανέβηκε στο 15,7% για το 2024. Αυτό, πέραν από μια καλή βιώσιμη πρακτική ανεβάζει τη ζήτηση. Διότι, αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για ένα ξενοδοχείο, αφού προσελκύει περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους επισκέπτες.
Παρόλα αυτά, διαπιστώνεται πως το 2024 οι επενδύσεις των ελληνικών ξενοδοχείων ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ, όταν από αυτές, μόνο 200 εκατ. ευρώ πήγαν σε δράσεις βιωσιμότητας. Με άλλα λόγια, πρόκειται για το 19%, γεγονός που δείχνει πως οι τοπικές κοινωνίες και η τοπική παραγωγή δεν έχουν μπει (ή δεν έχουν βρει κίνητρα ακόμα) στο νόημα της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ποιες «πράσινες» δράσεις έφεραν οφέλη
Δυσπιστία, άρνηση και ανασφάλεια είναι κάποιοι από τους λόγους για τους οποίους κατά η τοπική κοινωνία δεν έχει ευθυγραμμιστεί όσο θα αναμενόταν με τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Απαντώντας στη δυσπιστία των κατοίκων για τις δράσεις της βιώσιμης ανάπτυξης και το πώς αυτές επιδρούν στην καθημερινότητά τους ο Γ. Χατζημάρκος στάθηκε στα παραδείγματα της Αστυπάλαιας, της Χάλκης και της Τήλου, λίγο πριν μπει μπροστά το 4ο και μεγαλύτερο σχέδιο: αυτό της Ρόδου, που θα την τοποθετήσει στην κορυφή του παγκόσμιου χάρτη ως πρώτου βιώσιμου διεθνή προορισμού.
Στην Αστυπάλαια, όπως είπε, οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες είδαν εκτόξευση της φήμης. Και ως γνωστόν, η φήμη φέρνει καλύτερη ροή στην οικονομία.
Στη Χάλκη είδαν αύξηση του εισοδήματος. Αν και αρχικά, σχεδόν το μισό νησί ήταν φανατικά αντίθετο με την όποια πρωτοβουλία, μετά από ενάμιση περίπου χρόνο, άλλαξαν στάση. Διότι, όχι μόνο είδαν μειωμένους τους λογαριασμούς ρεύματος, αλλά είχαν και επιστροφές. Ακόμα και στην περίοδο της υπερβολικά υψηλής ενέργειας, επιχείρηση καφέ αντι να πληρώσει ετησίως 8 ή 9 χιλιάδες ευρώ στο ρεύμα πήρε λογαριασμό των 1.800 ευρώ! Αυτό ετησίως έρχεται σε 10.000 ευρώ. «Είναι εισόδημα, για τον κάτοικο ενός μικρού νησιού με μικρή οικογενειακή επιχείρηση. Είναι πολλά χρήματα. Αντίστοιχα, για τον ιδιοκτήτη ενός σπιτιού τα κέρδη ήταν 800 ευρώ, 1.000 ευρώ, 4.000 ευρώ ανάλογα με τα μεγέθη, τη χρήση κλιματιστικών κ.ο.κ.
Στην Τήλο, το κέρδος πάει κυρίως στο περιβάλλον. Διότι αφού έκλεισε ο ΧΥΤΑ και μετατράπηκε σε επισκέψιμο τόπο, αφαιρέθηκαν οι κάδοι απορριμμάτων από όλο το νησί, χωρίς να έχει θαφτεί στο νησί ούτε ένα κιλό σκουπίδια. Όπως τόνισε ο Γ. Χατζημάρκος, το ευφυές σχέδιο της Τήλου είναι ότι γίνεται μέσα από τα σπίτια των κατοίκων (ειδικοί σάκοι για οργανικά και ανακυκλώσιμα) και όχι μέσω κάδων.

Όχι άλλες… κόντρες
Τόσο ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, όσο και ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, είναι ιδιαιτέρως αυστηροί με τη σκληρή πραγματικότητα που κατεβάζει την ένταση της επιτυχίας και σαμποτάρει την πράσινη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, στοχοποιώντας τον συχνά ως... φταίχτη για πολλά θέματα.
Και οι δύο, κατακρίνουν κάθε κοντόφθαλμη λογική και εσωτερική κόντρα «Η συνεργασία είναι το κλειδί για να μετατρέψουμε την πρόληψη σε ευκαιρία», τόνισε ο Αλ. Βασιλικός, υπενθυμίζοντας πως ο κλάδος της φιλοξενίας είναι εκείνος που κατέχει την ισχυρότερη περιφερειακή διάσταση μεταξύ όλων των κλάδων της οικονομίας .
Από την πλευρά του, ο Γ. Χατζημάρκος ανέφερε πως στη χώρα μας ένα αγαπημένο θέμα σύγκρουσης είναι το τίμημα της επιτυχίας ενός κλάδου. «Όποιος κλάδος κάνει το λάθος να πετύχει σε αυτή τη χώρα θα αντιμετωπίσει την οργή και την ιδεοληπτική προσέγγιση όσων πιστεύουν ότι όλα τα ζητήματα πρέπει να μπαίνουν σε μια λογική σύγκρουσης. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και ο μόνος τρόπος για να αντισταθούμε είναι να εργαζόμαστε και να συνεργαζόμαστε».
Info
-Το 2ο συνέδριο του ΞΕΕ είχε τίτλο «Χαράσσοντας τα Δρόμο για ένα Βιώσιμο Αύριο» και αποτέλεσε τη δεύτερη ενέργεια που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Φιλοξενία με Αξία για Όλους».
-Έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο Rodos Palace και αποτέλεσε την πρώτη δράση εκτός Αθήνας, δίνοντας πάσα στο νησί της Ρόδου και το εγχείρημα να γίνει ο πρώτος βιώσιμος τουριστικός προορισμός στον κόσμο. Η κίνηση αυτή επισφράγισε την πρωτοβουλία της HOTREC με τη συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για την υπογραφή της Διακήρυξης της Ρόδου για τον τουρισμό και την κλιματική αλλαγή. Υπεγράφη το 2024, έπειτα από τη μεγάλη δοκιμασία πέρασε το νησί με τις καταστροφικές φωτιές, καταφέρνοντας να γίνει όχι μόνο σημείο αναφοράς αλλά και αφετηρία για ευρωπαϊκές λύσεις βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας των τουριστικών προορισμών.

Content Original Link:
" target="_blank">