Η Ευρώπη ενδυναμώνει το στόλο της χρησιμοποιώντας την ΑΙ
Η Helsing, η καλύτερα χρηματοδοτούμενη startup αμυντικής τεχνολογίας στην Ευρώπη, παρουσίασε το τελευταίο της προϊόν - ένα αυτόνομο μίνι υποβρύχιο για υποβρύχια αναγνώριση.
Με την ονομασία SG-1 Fathom, το υποβρύχιο είναι η τελευταία προσθήκη στον αυξανόμενο στόλο των ωκεάνιων μη επανδρωμένων σκαφών της Ευρώπης, τα οποία αποσκοπούν στην καλύτερη προστασία των πλοίων και των υποθαλάσσιων υποδομών της ηπείρου από την παρακολούθηση, τα σαμποτάζ και τις επιθέσεις.
Σύμφωνα με το thenextweb, το 1,95 μέτρων Fathom έχει σχεδιαστεί για να περιπολεί στον ωκεανό για έως και τρεις μήνες κάθε φορά. Το σκάφος τροφοδοτείται από μια πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης που ονομάζεται Lura. Το σύστημα είναι ένα μεγάλο ακουστικό μοντέλο (LAM) - όπως ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο (LLM) αλλά για τον ήχο.
Το Lura είναι σε θέση να ταξινομεί τους ήχους που παράγονται από πλοία και υποβρύχια και στη συνέχεια να εντοπίζει τις θέσεις τους. Η Helsing δήλωσε ότι ο αλγόριθμος μπορεί να αναγνωρίσει ήχους 10 φορές πιο ήσυχους σε ένταση από τα ανταγωνιστικά μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης. Λειτουργεί επίσης με 40 φορές μεγαλύτερη ταχύτητα από έναν αντίστοιχο ανθρώπινο χειριστή.
Η αναγνώριση των ωκεανών αυτού του είδους καθίσταται όλο και πιο επείγουσα μετά το σαμποτάζ του αγωγού Nord Stream το 2022, το οποίο αποκάλυψε την ευπάθεια των υποβρύχιων μέσων σε μυστικές επιθέσεις. Τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ ενισχύουν επίσης τη θαλάσσια άμυνά τους εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών για τη ρωσική επιθετικότητα.
Στην Ουκρανία, τα ωκεάνια μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν ήδη καταστεί σημαντικό εργαλείο στον πόλεμο κατά της Μόσχας.
Οπλοστάσιο υψηλής τεχνολογίας
Ο πόλεμος στην Ουκρανία χαρακτηρίζεται όλο και περισσότερο από μάχες μεταξύ αυτόνομων συστημάτων, κυρίως μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV). Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει θαλάσσιο μέτωπο.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η Ουκρανία χρησιμοποίησε το ναυτικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος Magura για να καταρρίψει δύο ρωσικά αεροσκάφη. Το Magura, οπλισμένο με πυραύλους, έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς από το 2023 για να επιτεθεί και να καταστρέψει ρωσικά πλοία και αεροσκάφη.
Η χώρα επεκτείνει επίσης τον στόλο της με πλωτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Την περασμένη εβδομάδα, η ουκρανική εταιρεία Nordex παρουσίασε το Seawolf, ένα μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV) για εφαρμογές μάχης, επιτήρησης και συνοριακής ασφάλειας.
Η βρετανική εταιρεία Kraken αναπτύσσει ένα παρόμοιο μη επανδρωμένο σκάφος που μπορεί να εμπλακεί σε μάχη με τους εχθρούς ή να παραδώσει φορτία και προσωπικό. Εν τω μεταξύ, η Δανία πρόκειται να δοκιμάσει αυτόνομα ιστιοφόρα για την περιπολία στη Βαλτική Θάλασσα αναζητώντας σημάδια πιθανών απειλών.
Η υιοθέτηση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στη θάλασσα έρχεται εν μέσω αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων, οι οποίες έχουν ωθήσει τους Ευρωπαίους αξιωματούχους να εξελίξουν την αμυντική τεχνολογία.
Τον Μάρτιο του 2025, οι ηγέτες της ΕΕ ενέκριναν το σχέδιο «ReArm Europe», με στόχο να κινητοποιηθούν έως και 683 δισ. λίρες Αγγλίας (800 δισ. ευρώ) κατά τα επόμενα τέσσερα χρόνια για την ενίσχυση των στρατιωτικών δυνατοτήτων. Ομοίως, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 2,5% του ΑΕΠ και θέλει να δαπανήσει τουλάχιστον το 10% του αμυντικού προϋπολογισμού της σε «καινοτόμες τεχνολογίες».
Η Helsing επιδιώκει να επωφεληθεί από αυτή την πολιτική εξέλιξη. Η εταιρεία δήλωσε στο Bloomberg τον περασμένο μήνα ότι έχει «κερδίσει πάνω από δώδεκα συμβάσεις» με «συνολικό όγκο παραγγελιών εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων» από την ίδρυσή της το 2021.
Content Original Link:
" target="_blank">