Κάμερες και στα λεωφορεία- Από τον Ιούλιο το πρόστιμο των 200 ευρώ για τις λεωφορειολωρίδες
Οι πολύπαθες λεωφορειολωρίδες, που συχνά μετατρέπονται σε ιδιωτικό πάρκινγκ ή λωρίδες προσπέρασης για τους “βιαστικούς” και τους ανυπόμονους, θα πρέπει να θεωρούνται σύντομα “ναρκοπέδια”. Ο λόγος είναι προφανώς οι ψηφιακές κάμερες που θα τοποθετηθούν στα παρμπρίζ των λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών και οι οποίες έχουν έναν και μόνο σκοπό: να καταγράψουν, να εντοπίσουν και εντέλει να περιορίσουν τις παράνομες κινήσεις οχημάτων στις Αποκλειστικές Λωρίδες Λεωφορείων.

Το έργο –που τελεί υπό την αιγίδα του ΟΑΣΑ και υλοποιείται σε συνεργασία με την εταιρεία Hayden AI Technologies Ireland Limited– προβλέπει την εγκατάσταση 500 καμερών, με τις πρώτες 10 να μπαίνουν σε πλήρη λειτουργία τον προσεχή Ιούλιο. Η πιλοτική φάση ήδη “τρέχει” σε δύο λεωφορεία του στόλου και αποτελεί μια πρόβα τζενεράλε για την κανονική εφαρμογή που αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι. Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται δεν είναι νέα για την παγκόσμια αγορά.
Η Hayden AI έχει ήδη φέρει παρόμοια λύση σε μητροπολιτικά κέντρα όπως η Νέα Υόρκη και, προσφάτως, η Βαρκελώνη. Εκεί, το σύστημα έχει αποδείξει τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητά του: στις ΗΠΑ, η υλοποίηση του έργου οδήγησε σε αύξηση της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων κατά 5%, ενώ τα τροχαία ατυχήματα στις επιτηρούμενες λεωφορειολωρίδες μειώθηκαν κατά 20%.
Έτσι λοιπόν, με την εφαρμογή του νέου αυτού μέτρου, δεν αναμένεται μόνο η καταστολή της σχετικής παραβατικότητας αλλά και η βελτίωση των χρόνων που απαιτούνται για τις διαδρομές των αστικών λεωφορείων, καθώς οι μετακινήσεις θα είναι ταχύτερες αλλά και ασφαλέστερες. Τα πρώτα δεδομένα που συλλέγονται στην Αθήνα από το πιλοτικό πρόγραμμα, χρησιμοποιούνται για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων προκειμένου η πλήρης εφαρμογή του μέτρου να είναι όσο πιο αποτελεσματική γίνεται σε όλα τα επίπεδα.
Ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος είναι πλήρως αυτοματοποιημένος. Οι κάμερες συλλέγουν φωτογραφίες και βίντεο κατά τη διάρκεια της διαδρομής των λεωφορείων, και με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης αναγνωρίζουν πότε ένα όχημα έχει παρανόμως εισέλθει ή σταθμεύσει σε λεωφορειολωρίδα. Τα δεδομένα αυτά επεξεργάζονται και, εφόσον η παράβαση επιβεβαιώνεται, είναι δυνατή η επιβολή προστίμου. Στην τελική φάση του προγράμματος, όλα τα στοιχεία μεταφέρονται στους αρμόδιους δήμους, οι οποίοι είναι και οι τελικοί αποδέκτες των προστίμων – όπως προβλέπει ο ισχύων Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, το διοικητικό πρόστιμο για κίνηση σε λεωφορειολωρίδα είναι 200 ευρώ. Σε περίπτωση στάθμευσης εντός ΑΛΛ, το πρόστιμο συνοδεύεται από αφαίρεση πινακίδων και απομάκρυνση του οχήματος. Ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, δήλωσε πρόσφατα σε τηλεοπτικό σταθμό ότι η δράση εντάσσεται σε μια γενικότερη προσπάθεια για την ενίσχυση της αστικής κινητικότητας και του ρόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ο ίδιος σημείωσε πως τα πρώτα οχήματα θα κυκλοφορήσουν με τις νέες κάμερες τον Ιούλιο, με σκοπό να επεκταθεί το μέτρο σταδιακά σε όλο τον στόλο.
Content Original Link:
" target="_blank">