03
Sun, Aug
376 New Articles

Η πολυτάραχη διαδρομή της Πατρών - Πύργου: Πώς διασώθηκε από το ναυάγιο η νέα εθνική οδός

Η πολυτάραχη διαδρομή της Πατρών - Πύργου: Πώς διασώθηκε από το ναυάγιο η νέα εθνική οδός

Πολιτικη
Η πολυτάραχη διαδρομή της Πατρών - Πύργου: Πώς διασώθηκε από το ναυάγιο η νέα εθνική οδός
Την Παρασκευή 2 Αυγούστου 2025 παραδόθηκαν στην κυκλοφορία τα 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών Πύργου, δίνοντας τέλος σε μια δεκαοκταετή οδύσσεια γεμάτη καθυστερήσεις και πολιτικές αντιπαραθέσεις. Οι πρώτοι αδειούχοι του Αυγούστου θα έχουν πλέον την ευκαιρία να ταξιδέψουν ασφαλώς προς την Ηλεία μέσω της νέας εθνικής οδού.


Το χρονικό μιας ατέλειωτης κατασκευής

Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών Πύργου αποτέλεσε για χρόνια ένα έργο φάντασμα που έπεσε θύμα της οικονομικής κρίσης. Κατά τη διάρκεια του τρίτου μνημονίου βρέθηκε στο επίκεντρο ενός παιχνιδιού διαπλοκής, μέχρι που το 2021-22 βρέθηκε οριστική λύση για την ολοκλήρωσή του.

Η ιστορία ξεκινά το 2007, όταν το έργο ενσωματώθηκε στην παραχώρηση του οδικού άξονα Ελευσίνα-Τσακώνα. Ωστόσο, το 2013 αποσύρθηκε από αυτό το σχέδιο. Έναν χρόνο αργότερα, η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου επανεκκινήθηκε με τη διενέργεια δημοπρασίας για μία ενιαία εργολαβία.



Η καταστροφική απόφαση του 2015

Το πιο προβληματικό κεφάλαιο ξεκίνησε το 2015, όταν η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ακύρωσε τον ενιαίο διαγωνισμό. Αντί αυτού, αποφάσισε την κατάτμηση του έργου σε οκτώ ξεχωριστές εργολαβίες, παρά τις έντονες αντιρρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Κομισιόν προειδοποίησε ρητά την Αθήνα ότι υπό αυτές τις συνθήκες δεν θα εγκρινόταν η σταθερή κοινοτική συγχρηματοδότηση. Παρόλα αυτά, η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε στην υλοποίηση του σχεδίου της.


Ως αποτέλεσμα, χάθηκαν περίπου δύο ολόκληρα χρόνια για την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης και τη διεξαγωγή των αντίστοιχων διαγωνισμών. Αυτό όμως ήταν μόνο η αρχή των προβλημάτων.


Πέντε συμβάσεις, μηδενική πρόοδος

Κατά την περίοδο 2015-2019, μέχρι την πτώση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, υπογράφηκαν συμβάσεις μόνο για πέντε από τις οκτώ προγραμματισμένες εργολαβίες. Οι υπόλοιπες τρεις παρέμειναν σε αδιέξοδο.

Δύο από τις εκκρεμείς εργολαβίες δεν προχώρησαν ποτέ, καθώς ο προσωρινός ανάδοχος Χρήστος Καλογρίτσας, γνωστός για τις στενές του σχέσεις με την κυβέρνηση Τσίπρα, κηρύχθηκε οριστικά έκπτωτος. Δεν κατάφερε καν να προσκομίσει την απαραίτητη εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης. Η τρίτη εργολαβία παγιδεύτηκε σε παρατεταμένη δικαστική διαμάχη που έφτασε μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας.


Η κατάσταση στις πέντε συμβασιοποιημένες εργολαβίες ήταν εξίσου απογοητευτική:

• Σε τέσσερις από αυτές το ποσοστό υλοποίησης κυμαινόταν μεταξύ 0,11% και 2% • Είχε παρέλθει σχεδόν το ένα τρίτο του συμβατικού χρόνου ολοκλήρωσης • Τα εργοτάξια έμοιαζαν εγκαταλελειμμένα και χαρακτηρίζονταν "σκουπιδότοποι" από τους κατοίκους


Ο δρόμος του θανάτου συνεχίζει να σκοτώνει

Ενώ η πρόοδος στην κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου ήταν σχεδόν ανύπαρκτη, η παλιά εθνική οδός Πατρών Πύργου παρέμενε ένας από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας. Μεταξύ 2015 και 2018 καταγράφηκε διψήφιος αριθμός τροχαίων δυστυχημάτων και θανάτων κάθε χρόνο, ενώ παράλληλα μεγάλωνε ο κίνδυνος απώλειας των ευρωπαϊκών κονδυλίων.


Η λύση της κυβέρνησης Μητσοτάκη

Αυτό το χάος κλήθηκε να διαχειριστεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη από το 2019. Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν σε βάθος την υπόθεση, η πρώτη αποτίμηση των πεπραγμένων αποκάλυψε ότι η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη από όσο φαινόταν.

Διαπιστώθηκε ότι ακόμη και στο απίθανο σενάριο ολοκλήρωσης όλων των συμβασιοποιημένων εργολαβιών, θα καλύπτονταν μόλις 23 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα του νέου άξονα. Με άλλα λόγια, η απόφαση διαίρεσης σε οκτώ εργολαβίες θα παρήγαγε στην καλύτερη περίπτωση ένα ημιτελές και καθυστερημένο έργο.

Αντιμετωπίζοντας αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε μια διαφορετική προσέγγιση. Αρχικά έκλεισε τις παλιές εργολαβίες με διάλυση των συμβάσεων και έκπτωση των αναδόχων. Στη συνέχεια, μετά από σειρά διαπραγματεύσεων, βρέθηκε η λύση της επανεκκίνησης μέσω της ένταξης στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού το 2021.

Με προσωπικές παρεμβάσεις του πρωθυπουργού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή διασφαλίστηκε η κοινοτική χρηματοδότηση. Τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.


Το τέλος της "Οδύσσειας"

Περίπου 40 μήνες μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης, η "οδύσσεια" του αυτοκινητόδρομου Πατρών Πύργου έφτασε στο τέλος της. Την 1η Αυγούστου 2025 ολόκληρη η νέα χάραξη παραδόθηκε στην κυκλοφορία.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σε δηλώσεις του, παρομοίασε το έργο με το γεφύρι της Άρτας, σχολιάζοντας με νόημα ότι "και τα γεφύρια της Άρτας ενίοτε τελειώνουν".

Πέραν των 65 χιλιομέτρων που ολοκληρώθηκαν και περιλαμβάνουν τα 62 της νέας χάραξης, έως το τέλος Νοεμβρίου αναμένεται η παράδοση των υπόλοιπων 10 χιλιομέτρων. Αυτό το τμήμα της παλιάς εθνικής οδού υφίσταται πλήρη αναβάθμιση σε υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, ώστε να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος της νέας σύνδεσης Πατρών Πύργου.

Content Original Link:

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Παραπολιτικα -Διεθνή

" target="_blank">

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Παραπολιτικα -Διεθνή

Top Stories

Grid List

Νέα επίθεση Σαμαρά στην κυβέρνηση: "Υπάρχει πολιτικό κενό στη χώρα" - Τι λέει για Μητσοτάκη και νέο κόμμα

Πολιτικη

Νέα επίθεση Σαμαρά στην κυβέρνηση: "Υπάρχει πολιτικό κενό στη χώρα" - Τι λέει για Μητσοτάκη και νέο κόμμα

SAFE στην ΕΕ: Ποια είναι τα οφέλη για την Ελλάδα από την ένταξη στο πρόγραμμα - Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε

Πολιτικη

SAFE στην ΕΕ: Ποια είναι τα οφέλη για την Ελλάδα από την ένταξη στο πρόγραμμα - Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε

Κυριάκος Μητσοτάκης: "Τρίτη θητεία με αυτοδύναμη ΝΔ την Άνοιξη του 2027" - Τι είπε για ΟΠΕΚΕΠΕ και αντιπολίτευση

Πολιτικη

Κυριάκος Μητσοτάκης: "Τρίτη θητεία με αυτοδύναμη ΝΔ την Άνοιξη του 2027" - Τι είπε για ΟΠΕΚΕΠΕ και αντιπολίτευση

«Ένα δισ. δολάρια; Ευχαριστώ, δεν θα πάρω»: Ποια είναι η Μίρα Μουράτι, η αλβανικής καταγωγής «ιέρεια» του ΑΙ που γύρισε την πλάτη στον Ζούκερμπεργκ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ένα δισ. δολάρια; Ευχαριστώ, δεν θα πάρω»: Ποια είναι η Μίρα Μουράτι, η αλβανικής καταγωγής «ιέρεια» του ΑΙ που γύρισε την πλάτη στον Ζούκερμπεργκ

Η παγκόσμια ρουλέτα του Τραμπ με τους δασμούς: Το χαοτικό «δωμάτιο» των διαπραγματεύσεων

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η παγκόσμια ρουλέτα του Τραμπ με τους δασμούς: Το χαοτικό «δωμάτιο» των διαπραγματεύσεων

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Η κυβέρνηση μετατρέπει τα κολέγια σε ΑΕΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Η κυβέρνηση μετατρέπει τα κολέγια σε ΑΕΙ

ΠΑΣΟΚ για «θαλάσσια πάρκα» Τουρκίας: Η εθνική κυριαρχία και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της χώρας, δεν είναι διαπραγματεύσιμα

ΕΠΙΧEIΡΗΣΕΙΣ

ΠΑΣΟΚ για «θαλάσσια πάρκα» Τουρκίας: Η εθνική κυριαρχία και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της χώρας, δεν είναι διαπραγματεύσιμα

ΣΥΡΙΖΑ για τα «θαλάσσια πάρκα» της Τουρκίας: «Η κυβέρνηση να προβεί στις δέουσες διπλωματικές ενέργειες»

ΕΠΙΧEIΡΗΣΕΙΣ

ΣΥΡΙΖΑ για τα «θαλάσσια πάρκα» της Τουρκίας: «Η κυβέρνηση να προβεί στις δέουσες διπλωματικές ενέργειες»

SpaceX: Σε μόλις 15 ώρες έφτασαν οι αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό σταθμό

ΕΠΙΧEIΡΗΣΕΙΣ

SpaceX: Σε μόλις 15 ώρες έφτασαν οι αστροναύτες στον Διεθνή Διαστημικό σταθμό

Συρία: Εννιά νεκροί και επτά τραυματίες του συριακού στρατού σε αντεπίθεση μαχητών των SDF

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ

Συρία: Εννιά νεκροί και επτά τραυματίες του συριακού στρατού σε αντεπίθεση μαχητών των SDF

ΗΠΑ: Η πυρκαγιά Γκίφορντ στην Καλιφόρνια εξαπλώνεται με ταχύτητα προς την... κάμερα [βίντεο]

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ

ΗΠΑ: Η πυρκαγιά Γκίφορντ στην Καλιφόρνια εξαπλώνεται με ταχύτητα προς την... κάμερα [βίντεο]

Γερμανία: Tο AfD φτάνει ξανά το 25% στις εκλογικές δημοσκοπήσεις

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ

Γερμανία: Tο AfD φτάνει ξανά το 25% στις εκλογικές δημοσκοπήσεις

Χαμάς: Δεν καταθέτουμε τα όπλα αν δεν ιδρυθεί ανεξάρτητο παλαιστινιακό κράτος

Διεθνη

Χαμάς: Δεν καταθέτουμε τα όπλα αν δεν ιδρυθεί ανεξάρτητο παλαιστινιακό κράτος

Ουκρανία: Συλλήψεις για συμμετοχή σε κύκλωμα διαφθοράς

Διεθνη

Ουκρανία: Συλλήψεις για συμμετοχή σε κύκλωμα διαφθοράς

Σερβία: Δεν συλλαμβάνουμε τον Ντόντικ ούτε με διεθνές ένταλμα

Διεθνη

Σερβία: Δεν συλλαμβάνουμε τον Ντόντικ ούτε με διεθνές ένταλμα

Η Ινδία δεν διακόπτει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου

Αγορες Χρημα

Η Ινδία δεν διακόπτει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου

Συμφωνία στον ΟΠΕΚ+ για τεράστια αύξηση προσφοράς πετρελαίου

Αγορες Χρημα

Συμφωνία στον ΟΠΕΚ+ για τεράστια αύξηση προσφοράς πετρελαίου

Πώς από το sell off πέρυσι φτάσαμε σε ιστορικά ρεκόρ

Αγορες Χρημα

Πώς από το sell off πέρυσι φτάσαμε σε ιστορικά ρεκόρ

Βρετανία: Συγκρούσεις σε διαδηλώσεις κατά των μεταναστών στο Μάντσεστερ και στο Λονδίνο

Καθημερινα

Βρετανία: Συγκρούσεις σε διαδηλώσεις κατά των μεταναστών στο Μάντσεστερ και στο Λονδίνο

Διασώθηκαν 35 μετανάστες στο Φαρμακονήσι και μεταφέρθηκαν στη Λέρο

Καθημερινα

Διασώθηκαν 35 μετανάστες στο Φαρμακονήσι και μεταφέρθηκαν στη Λέρο

Σαμαράς στο «Βήμα της Κυριακής»: Αλαζόνες και πολιτικά θρασείς Μητσοτάκης και Γεραπετρίτης

Καθημερινα

Σαμαράς στο «Βήμα της Κυριακής»: Αλαζόνες και πολιτικά θρασείς Μητσοτάκης και Γεραπετρίτης