Δοκιμή του Ford Puma Gen-E, της ηλεκτρικής παραλλαγής ενός εκ των κορυφαίων B-SUV
Η αμιγώς EV εκδοχή του Ford Puma κλείνει το καρέ της εταιρείας του Μπλε Οβάλ στην Ευρώπη για το πρώτο της στάδιο στην ηλεκτροκίνηση -ως το μικρότερο μέλος κάτω από τα Explorer, Capri, Mustang Mach-E- πριν φέρει στη γραμμή παραγωγής την ολοκαίνουρια ηλεκτρική πλατφόρμα που εξελίσσει στη Κολωνία για τα επόμενης γενιάς ηλεκτρικά της.
Πέραν της Mustang Mach-E, που εξελίχθηκε επί αμερικανικού εδάφους, για το πρώτο της αυτό στάδιο η Ford συνεργάστηκε με τη Volkswagen -αντλώντας τις πλατφόρμες και τα συστήματα ηλεκτροκίνησης της Στουτγάρδης- για τη δημιουργία των μεγαλύτερων Explorer και Capri.

Αντίθετα, το Puma Gen-E χτίστηκε στην αρχιτεκτονική του υβριδικού Puma, ως η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή του. Αυτό αρχικά φαντάζει ως μειονέκτημα, όμως η αλήθεια είναι ότι ο ανταγωνισμός στα ηλεκτρικά B-SUV δεν προσφέρει απαραίτητα μεγαλύτερη μπαταρία / αυτονομία σε σχέση με τα σχεδόν 320 km του Puma Gen-E, ενώ την ίδια στιγμή το τελευταίο παραμένει ένα υπερυψωμένο συμπαγές SUV που κρατά τον οδηγοκεντρικό του χαρακτήρα.
Η Ford δίνει (κατά WLTP) την αυτονομία με κάθε πλήρη φόρτιση στα 376 km, και μέχρι και τα 523 km στην πόλη – όμως σε πραγματικές συνθήκες (με την κατανάλωση ενέργειας περίπου στις 15 kWh) η πρώτη τιμή είναι περίπου 320 km. Και στον καύσωνα της Ελλάδας -σε θερμοκρασίες που ρίχνουν την απόδοση της μπαταρίας, και ειδικά αν χρησιμοποιείς τον κλιματισμό- μπορεί να πέσει και στα 280 km, ακόμα και στις ήπιες συνθήκες κίνησης στην πόλη.
Σε αυτή την περίπτωση, στην οποία σίγουρα θα βοηθούσε μια αντλία θερμότητας, μπορείς από την κεντρική οθόνη να επιλέξεις το προφίλ Eco και το One-Pedal Drive (γκάζι και φρενάρισμα μόνο με το δεξί πεντάλ), και ειδικά αν -αντέξεις να- κλείσεις και τον κλιματισμό να κερδίσεις αρκετά χιλιόμετρα μέχρι την επόμενη φόρτιση.
Πάντως, το καλό είναι ότι με τη δυνατότητα σύνδεσης σε ταχυφορτιστή 100 kW το Puma Gen-E γεμίζει σε ποσοστό 10-80% σε μόλις 23 λεπτά, σε ιδανικές συνθήκες βεβαίως, ενώ αν βάλετε 11άρι AC Wallbox στην πιλοτή η πλήρωση με ρεύμα στο 100% απαιτεί 4 ώρες και 45 λεπτά.

Οι 168 ίπποι του ηλεκτροκινητήρα είναι απόλυτα επαρκείς, και σε αυτό βοηθά και το γεγονός ότι η σχετικά μαζεμένη μπαταρία ιόντων λιθίου NMC (με ονομαστική χωρητικότητας 53 kWh) κρατά το βάρος κοντά στον ενάμιση τόνο. Περίπου 200 kg πάνω από το ήπια υβριδικό Puma mHEV.
Όμως αντίστοιχα έχει αυξηθεί και η ισχύς. Οι 168 ίπποι και τα 290 Nm ροπής αρκούν για οτιδήποτε χρειαστεί – αν και η ρύθμιση της απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα τείνει προς την προοδευτικότητα παρά προς την “έκρηξη” που μας έχουν συνηθίσει τα ηλεκτρικά. Και πάλι όμως, η επιτάχυνση 0-100 km/h σε 8 δευτερόλεπτα είναι μια καλή επίδοση, καθώς η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h.

Εξάλλου, από τις μέρες του πρώτου Focus η εταιρεία του Μπλε Οβάλ πεισματικά και ωραία δεν απεμπολεί την σπορτίφ αίσθηση του πατήματος στο δρόμο ακόμα και των λιγότερο σπορ αυτοκινήτων της, όπως ένα SUV που κατά κύριο λόγο εξυπηρετεί άλλες ανάγκες.
Οι άλλες αυτές ανάγκες, που θα δούμε παρακάτω ότι καλύπτονται καλά από τον Puma Gen-E, αφήνουν μια χαραμάδα σβέλτης και ψυχαγωγικής οδήγησης σε έναν ορεινό δρόμο – που εκτοξεύει μεν την κατανάλωση της ενέργειας, αλλά χαλάλι. Ειδικά εδώ συμβάλλει και η τοποθέτηση της μπαταρίας χαμηλά στο δάπεδο, μειώνοντας το κέντρου βάρους, αλλά και η επιλογή της Ford να μην μείωση το ύψος από το έδαφος -σε σχέση με το Puma mHEV- στα 15,5 εκατοστά.

Έτσι, το Ford Puma Gen-E είναι ένα από τα B-SUV πιο χαίρεσαι πιο πολύ να οδηγείς, να αξιοποιείς τη στιβαρότητα του καλά δοκιμασμένου και εξελιγμένου πλαισίου που έχει και το Fiesta (παρότι εξακολουθεί να έχει ημιάκαμπτο πίσω), καθώς και την απόκρισή του χωρίς ιδιαίτερες κλίσεις ή απότομες εξάρσεις του ρύγχους σε όλες τις φάσεις της στροφής.
Παρότι το τιμόνι “τετραγωνίστηκε” και δεν σου δίνει το ωραίο grip που είχε το Puma πριν την περσινή του ανανέωση, η πληροφόρηση και η απόκρισή του είναι καλύτερες από την εικόνα του – ενώ και τα φρένα ανταποκρίνονται καλά στο αυξημένο βάρος.

Η χαμηλή απόσταση από το έδαφος μπορεί να έχει ένα σχετικό κόστος στη διάβαση από τους χωματόδρομους που περιμένεις ότι μπορεί να περάσει ένα SUV, αλλά όχι τόσο από ένα ηλεκτρικό SUV χωρίς τεράστια αυτονομία, όμως η ρύθμιση της ανάρτησης δεν φέρνει καμία ανάλογη θυσία στην άνεση που το ηλεκτρικό Puma διαβαίνει πάνω από τις κακοτεχνίες του δρόμου στην καθημερινότητα – ούτε και στην ποιότητα κύλισης στο ταξίδι. Η Ford γνωρίζει εδώ και χρόνια πώς να πετυχαίνει αυτή τη “χρυσή τομή”.

Πέραν του προγράμματος Eco που προαναφέραμε, το οποίο εστιάζει στην οικονομία της κατανάλωσης ενέργειας, το Puma Gen-E σου προσφέρει και τις επιλογές των προφίλ Normal, Sport, και Slippery. Ειδικά το Sport συνδυάζεται και με τη δυνατότητα να ρυθμίσεις -μέσω της κεντρικής οθόνης- την εκπομπή ενός τεχνητού σπορτίφ ήχου, συνδυάζοντάς το με την ξεδίπλωση της πλήρους δυνατότητας του ηλεκτροκινητήρα και του πλαισίου.

Από πλευράς σχεδίασης, τώρα, η πρώτη και εμφανέστερη αλλαγή της ηλεκτρικής εκδοχής του Puma είναι η κλειστή του μάσκα, η οποία περικλείεται από ένα δυναμικό μαύρο πλαίσιο που παραπέμπει στη Mach-E.
Έπειτα, κάτω από τη μάσκα η γρίλια φιλοξενεί τα ενεργά κλαπέτα ψύξης της μπαταρίας, ενώ ειδική μελέτη έχει γίνει και στην γενικότερη αεροδυναμική του αμαξώματος – που ίσως είναι το πιο μυώδες της κατηγορίας, καταλήγοντας στην αεροτομή στην απόληξη της οροφής.

Στο εσωτερικό, πέραν των ενδείξεων στις δύο οθόνες για τη λειτουργία του συστήματος ηλεκτροκίνησης, δεν έχει αλλάξει τίποτα. Η αριστερή οθόνη των 12,8” φιλοξενεί τον πίνακα οργάνων (και πρέπει να ρυθμίσεις το τιμόνι βάσει του ύψους σου για την βλέπεις καλά) ενώ η δεξιά, στο κέντρο του ταμπλό, διάστασης 12”, περιλαμβάνει το σύστημα πολυμέσων.
Η τελευταία υιοθετεί το λειτουργικό σύστημα SYNC 4, το οποίο -με ωραία γραφικά- διαθέτει συνδεδεμένη πλοήγηση στο cloud, υποστήριξη Alexa, ασύρματη συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, και φωνητικό έλεγχο. Όμως, ίσως ένα μικρό θεματάκι για την πρακτικότητα είναι ότι πρέπει να αναζητήσεις στην οθόνη τη δυνατότητα ρύθμισης του κλιματισμού.

Παρά κάποιες μικροατέλειες στο φινίρισμα και λίγα σκληρά πλαστικά, το εσωτερικό είναι γενικώς αρκετά ποιοτικό, ικανοποιητικό για ένα αυτοκίνητο αυτού του επιπέδου τιμής (και φήμης). Και στον αρκετά πλούσιο εξοπλισμό περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, ένα λεπτό μακρόστενο σύστημα της Bang & Olufsen στην κορυφή του ταμπλό με συνολικά δέκα ηχεία, προσφέρει κορυφαία εμπειρία ήχου για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Μία από τις καινοτομίες είναι η μεταφορά του επιλογέα ταχυτήτων πίσω από τη δεξιά πλευρά του τιμονιού, γεγονός που απελευθερώνει ακόμα περισσότερο χώρο στην κεντρική κονσόλα για την καθημερινή χρηστικότητα. Το μόνο που ίσως προβληματίσει από πλευράς χώρων είναι ότι οι πίσω επιβάτες κάθονται ψηλά και με τα πόδια τους σχεδόν σε όρθια γωνία (λόγω της μπαταρίας στο δάπεδο) κι έτσι ίσως κουραστούν σε λίγο πιο μεγάλες διαδρομές. Και ο χώρος για το κεφάλι τους δεν είναι άπλετος.

Όμως για τις αποσκευές το Puma είναι κορυφαίο, καθώς το πορτ-μπαγκάζ αγγίζει τα απίθανα 478 λίτρα, και επιπλέον κάτω από το δάπεδό του προσφέρει και το περίφημο Gigabox (εκεί που θα βρισκόταν η ρεζέρβα) για να φτάσει συνολικά τα 523 lt.
Είναι εντυπωσιακός αριθμός, καθώς το στεγανό υλικό του Gigabox επιτρέπει να βάλετε εκεί βρεγμένα ή λασπωμένα αντικείμενα. Επίσης, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε και ως ψυγείο γεμίζοντάς το με πάγο. Και στις δύο περιπτώσεις πλένεται εύκολα χάρη στην τάπα αποστράγγισης. Τέλος, με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων ο διαθέσιμος χώρος φτάνει τα 1.283 λίτρα.

Το ηλεκτρικό Puma είναι διαθέσιμο στην ελληνική αγορά σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού (Style, Premium και Sound Edition) και σε δύο επίπεδα εξοπλισμού (Style και Premium). Η ελληνική αντιπροσωπεία το προσφέρει με ειδική προσφορά που ρίχνει την τιμή του από τις 36 χιλιάδες ευρώ σε κάτω από 30 χιλιάδες.
Αυτά είναι για τη βασική έκδοση Style, που δεν στερείται πολύ καλού εξοπλισμού. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πλήρες σετ της κεντρικής οθόνης αφής 12” με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,8”, αυτόματο κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας, ατμοσφαιρικό φωτισμό, ασύρματη φόρτιση smartphone, ζάντες 17”, προβολείς και φώτα ημέρας LED, Gigabox και εμπρός frunk.

Και φυσικά περιλαμβάνει και την πλήρη σουίτα συστημάτων ασφαλείας, όπως Adaptive Cruise Control που προσφαρμόζει την ταχύτητα με την κυκλοφορία στο δρόμο, σύστημα επιτήρησης τυφλών σημείων, υποβοήθηση φρεναρίσματος με όπισθεν, υποβοήθηση έναντι σύγκρουσης (Pre-Collision Assist), αυτόματο φρενάρισμα μετά από σύγκρουση (Post Impact Braking), υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας (Lane Keeping Aid), αναγνώριση οδικών σημάτων και αναγνώριση κόπωσης οδηγού.
Με τη επιδότηση των 3.000 ευρώ από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 26.906 ευρώ, που είναι πολύ κοντά στις εκδόσεις του Puma με θερμικό κινητήρα. Επιπλέον, το Puma Gen-E συνοδεύεται με 8ετή εργοστασιακή εγγύηση και ευέλικτα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ford Finance, με χαμηλό επιτόκιο 3,99%, ελάχιστη προκαταβολή από 5.982 ευρώ και μηνιαία δόση 250 ευρώ για 84 μήνες.

Πέραν όλων αυτών, και καταλήγοντας, το Puma Gen-E παραμένει πιστό στη σπορ “ψυχή” των σύγχρονων Ford και στην ηλεκτρική του παραλλαγή, δεν λησμονεί τη χαρά της οδήγησης για χάρη της πρακτικότητας και άνεσης (στις οποίες είναι ένα από τα κορυφαία B-SUV) και έχει και το πλαίσιο και την απόδοση του ηλεκτρικού συστήματος για να το καταφέρει.
Λίγη περισσότερη αυτονομία θα ήταν ευπρόσδεκτη, ειδικά για ένα μακρινότερο ταξίδι που τόσο καλά καλύπτεται από τις άλλες παραμέτρους του Gen-E, αλλά η ανάγκη για την αγνή οδηγική του ρύθμιση και η αρχιτεκτονική των θερμικών Fiesta / Puma ίσως και να μην την επέτρεπε. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αυτό είναι ένα από τα κορυφαία ηλεκτρικά B-SUV που μπορεί να αγοράσει κανείς.

Ford Puma Gen-E
- Κινητήρας: Ηλεκτρικός / μόνιμου μαγνήτη
- Μπαταρία: 43,6 kWh (net)
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
- Ισχύς (συνδυαστική): 168 ίπποι
- Ροπή: 290 Nm
- 0-100 km/h: 8,0 sec
- Τελική ταχύτητα: 160 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 13,1 kWh/100 km
- Αυτονομία (WLTP): 376 km
- Φόρτιση: 4:45 ώρες (11 kW, 100%) / 23 λεπτά (DC 100 kW, 10-80%)
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 4,214 m
- Μεταξόνιο: 2,588 m
- Βάρος: 1.563 kg
- Χώρος αποσκευών: 523 lt (με Gigabox)
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: Από 29.906 ευρώ
Content Original Link:
" target="_blank">